Kamień nazębny

Bardzo liczna grupa pacjentów zgłaszana jest na konsultację stomatologiczną z powodu występowania kamienia nazębnego. Należy pamiętać, że kamień sam w sobie nie jest chorobą. Jego skład w 70-90 % stanowią związki nieorganiczne w postaci soli mineralnych. Problem wynikający z obecności kamienia nazębnego, to jego szorstka struktura ułatwiająca zaleganie płytki bakteryjnej, która jest główną przyczyną chorób przyzębia i to właśnie z nią należy walczyć. Usuwając złogi kamienia, polerując zęby i prowadząc regularną, domową higienę jamy ustnej, zmniejszamy powierzchnię retencji i zapobiegamy gromadzeniu się wspomnianej płytki, co jest doskonałą formą profilaktyki występowania chorób przyzębia.

Jednym z pierwszych sygnałów, że zęby Twojego psa wymagają uwagi, jest nieprzyjemny zapach z pyszczka. W miarę postępu choroby zębów pies może ślinić się i drapać po pyszczku, a także może mieć problemy z jedzeniem. Konieczna jest wtedy konsultacja stomatologiczna i zabieg.

Podczas zabiegu stomatologicznego:
· Twoje zwierzę jest znieczulane, umieszczana jest rurka dotchawicza, aby upewnić się, że do płuc nie dostanie się płytka nazębna, bakterie i płyn.
· Każdy ząb i otaczające dziąsło jest sprawdzane za pomocą sondy, aby upewnić się, że między dziąsłem a zębem nie ma głębokich kieszonek.
· Wszystkie zęby, które mają kieszonki przyzębne większe niż 3 mm, są prześwietlane w celu sprawdzenia kości wokół zęba.
· Zęby są czyszczone za pomocą skalera ultradźwiękowego.
· Jeśli okaże się, że jakiekolwiek zęby są niezdrowe (a przez to bolesne), można je usunąć, stosując znieczulenie miejscowe.
· Wszystkie zęby są polerowane, aby zapewnić gładką powierzchnię i mniejsze prawdopodobieństwo przylegania płytki nazębnej.
·  Przeprowadzana jest fluoryzacja zębów.

Co się stanie, jeśli mojemu zwierzakowi brakuje zębów?
W przypadku psów i kotów czują się one bardziej komfortowo po usunięciu chorych i bolesnych zębów. Nawet jeśli znikną wszystkie zęby, nie będą miały problemów z jedzeniem.

Dzięki odpowiedniej opiece domowej i wsparciu lekarza weterynarii Twój pies będzie cieszył się czystą, zdrową jamą ustną i świeżym oddechem. Opieka stomatologiczna nad zwierzętami domowymi znacznie się rozwinęła w ciągu ostatnich kilku lat, a Twój pies może cieszyć się podobnymi zabiegami, jak te dostępne dla Ciebie. Związek między chorobami zębów, nerek i serca od dawna jest znany u ludzi. Zwierzę ze zdrowymi zębami ma największe szanse na uniknięcie chronicznych chorób i szczęśliwe, zdrowe życie pełne słodko pachnących psich pocałunków.