Kardiologia

• Badanie Echokardiograficzne.  Jednym z najważniejszych narzędzi diagnostycznych we współczesnej kardiologii małych zwierząt jest Echokardiografia, określana również jako Echo serca. Jest to nieinwazyjna metoda badania pracy serca przy pomocy aparatu USG. Badanie Echo umożliwia „zajrzenie” w głąb klatki piersiowej i uwidocznienie struktur serca w trakcie jego pracy oraz obecności wad wrodzonych i nabytych. Uzyskane w trakcie badania obrazy oraz filmy są następnie analizowane, wykonywane są pomiary mające określić prawidłowość skurczu i rozkurczu mięśnia sercowego, pracę zastawek i przepływ krwi w głównych naczyniach krwionośnych. Badanie jest bezbolesne, a zwierzę nie musi być w żaden sposób do niego przygotowane. U niektórych zwierząt konieczne jest jedynie wygolenie bardzo niewielkiego fragmentu sierści na klatce piersiowej w okolicy mostka.

• Badanie EKG to graficzny zapis funkcji elektrycznej serca, przedstawiające pełen cykl jego pracy. Jest badaniem nieinwazyjnym i bezbolesnym, dzięki niemu możliwe jest rozpoznawanie chorób np. wykrycie arytmii, powiększenia jam serca czy niedotlenienia mięśnia sercowego oraz wielu innych nieprawidłowości.

• Pomiar ciśnienia krwi, jest bardzo istotnym badaniem zarówno u pacjentów kardiologicznych, okulistycznych, nefrologicznych czy endokrynologicznych (cierpiących na np. nadczynność tarczycy, niedoczynność tarczycy, ch. Cushinga czy cukrzycę). Również u pacjentów w starszym wieku zalecane jest badanie kontrolne. Nasi pacjenci dość często miewają nadciśnienie ogólne a objawy ukazują się dopiero przy bardzo wysokich wartościach.

• Markery sercowe to substancje uwalniane do krwi podczas uszkodzenia lub przeciążenia mięśnia sercowego. Umożliwiają zdecydowanie wcześniejszą diagnozę, dzięki czemu szanse na wyleczenie zwierzęcia znacznie rosną, dzięki nim ułatwione jest również leczenie i prognozowanie skutków terapii.

Troponiny to białka, które znajdują się we wszystkich komórkach mięśni poprzecznie prążkowanych. Marker ten służy do diagnozy ostrych przypadków uszkodzeń mięśnia sercowego, niedokrwienia i nekrozy, kariomiopatii, zapalenia mięśnia sercowego i choroby osierdzia. U kotów obserwuje się podniesiony poziom troponin przy kardiomiopatii, u psów wzrost enzymu obecny jest też przy ropomaciczu, zespole skrętu i rozszerzenia żołądka, posocznicy oraz zakażeniu Babesia canis i chorobie Chagasa.

Mózgowy peptyd natriuretyczny (BNP) jest wytwarzany i natychmiast uwalniany do organizmu przez przedsionek serca u psów. W weterynarii BNP pomaga odróżnić duszności oddechowe od duszności kardiogennych. Możliwe jest określenie stopnia zaawansowania zmian w bezobjawowej i objawowej niewydolności serca u psów. Wykorzystuje się go również do wykrywania utajonej, wczesnej fazy kardiomioptii rozstrzeniowej, kiedy nie ma jeszcze widocznych objawów choroby.

• Tlenoterapia to metoda terapeutyczna polegająca na dostarczeniu organizmowi tlenu w wysokich stężeniach. Posiadamy generator tlenu oraz  namiot tlenowy, wyposażony w gruby materac, matę grzewczą oraz adaptery zapewniające odpowiednie stężenie tlenu. Wskazaniem do zabiegu są choroby w przebiegu których dochodzi do niedotlenienia tkanek. Zwykle są to stany ostre, gdzie natychmiastowe podanie tlenu ratuje życie lub jest istotnym składnikiem ogólnej terapii m.in. niewydolność oddechowa psich i kocich noworodków, astma kotów, obrzęk płuc, niewydolność sercowo-naczyniowa, zapadanie tchawicy, skurcze krtani, choroby płuc i oskrzeli. Tlenoterapia najczęściej trwa od 10 do 60 minut, czasami kilka godzin.